Friday 22 July 2011

Pembuktian Khasiat Air Zam-zam (Kisah Nyata Khasiat Air Zam-Zam Bagi Daya Penglihatan)

Dituturkan oleh Sheikh z-Zindani dalam bukunya,Anta Tas'al Syeikh Az-Zindani Yajiib :
Rasulullah s.a.w. bersabda : " Air Zam-Zam (boleh mmeberi khasiat) sesuai tujuan peminumnya."
(HR. Ahmad dan Ibnu Majah dengan status sahih)


Tepat sekali apa yang dinyatakan Rasulullah s.a.w. ini.Saya pernah mendengar kisah nyata tentang khasiat Zamzam yg dituturkan oleh seorang lelaki dari Yaman yg saya kenal.Lelaki ini kebetulan teman saya.Dia sudah tua dan penglihatannya melemah dimakan usia,bagkan hampir buta.Teman saya ini sering membaca Al-Quran dan sangat bersemangat membacanya.Lelaki ini memiliki sebuah mushaf kecil yg selalu ia bawa ke manapun dia pergi,seolah-olah dia tidak ingin berpisah dengannya sedetik pun.Akan tetapi,lama-kelamaan penglihatannya mulai melemah dan tidak boleh meneruskan kegemarannya membaca Al-Quran.


Dia bercerita, " Saya lantas teringat pada hadis Rasulullah s.a.w, bahawa Air Zamzam boleh digunakan untuk ubat apapun.Tertarik untuk membuktikannya,saya pun pergi mencari air Zamzam dan meminumnya."
Dan sejak itu, saya terpegun ketika melihatnya mengambil mushaf kecil kesayangannya dari dalam saku baju kemudian membukan dan membacanya.Masya Allah,demi Allah,dia membuka dan membacanya ,padahal sebelumnya dia tidak dapat membaca  tulisan yg lebih besar dari tulisan yg ada dalam mushaf kecilnya.


Ketika saya mengesahkan hal itu kepadanya,dia berkata, " Saudaraku,inilah berkah hadis Rasulullah s.a.w. Namun, bagaimanapun ia tetap tergantung pada doa peminumnya. Dan jika ingin dikabulkan,pembacanya harus yakin bahawa doanya pasti terkabul."


"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku,maka (jawablah),bahawasanya Aku adalah dekat.Aku mengabulkan permohonan orang yg berdoa apabila ia berdoa kepadaKu,maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu,agar mereka selalu berada dalam kebenaran."
                                                       (Al-Baqarah :186)

No comments:

Post a Comment